eVitae

Nem mondhatom el senkinek

Széles Gábor náci példaképe

Széles GábotA szélsőjobbosok egyetlen becsülendő vonása: nyíltan vállalják, hogy tényleg azok, amiknek látszanak.

Véletlenül botlottam Széles Gábor tudományos igényű, fizikai és történelmi adalékokkal dúsított alábbi postjába a Facebookon (szerencsére nem kell ahhoz az FB zártkörű, ugyanakkor csupalyuk szénakazlába beregisztrálni-belépni ahhoz, hogy részesülhessünk a nagyszerű mű nyújtotta élvezetben.)

Első futásra nem ugrott be, ki lehet az a nagyszerű Riefensthall, de a mindig kéznél lévő Google szerint ilyen név nem is létezik, ellenben Riefenstahl igen. Vélelmezem, hogy Széles ez utóbbi, náci propagandistává süllyedt, bár tehetsége által  jobb sorsra predesztinált művészt, Riefenstahlt magasztalja  oly buzgón (különösen, mert az eredeti lelőhely, a Mandiner.hu szerkesztője, ill. az FB  kommentelők egy része helyesen írja a nevet).

Az már csak hab a tortán, hogy Széles, mint a mélymagyarságukkal döngető szélsőjobbosok általában, hadilábon áll – többek között – a magyar anyanyelvvel. Ezzel a pár mondattal Széles igencsak “példát mutat”, hiszen rendkívül magas az egy mondatra eső nyelvtani-nyelvhelyességi hibák száma (piros színnel jelöltem a legalábbis kérdéses kifejezéseket):

Békemenet szervezése médiás szemszögből:
1.Ha nagy tömeg rendezvényt akarsz akkor mozgatni kell az embereket./Fizikailag könnyebb több kilométert vonulni mint pl. egy órát egy helyben állni./
2.Ha felvonuló tömegek látványából ki akarod hozni a maximumot akkor minimum egy Riefensthall szintű tudással kell rendelkezned.
Leni Riefenstahl3.Ha a felvonulók a menetük útvonalán fordulnak/Andrássy Útról félkőríven ráfordulnak a Hősök Terén a Szépművészeti Múzeum előtti frontrészre/ akkor figyelned kell a tömeg fordulása közben fellépő centrifugális és centripetális erők hatására is./Ezt a problémát annak idején még riefensthallék sem ismerték/

Bár köztudott, hogy Széles a magyar illegális “fasiszta jellegű”  szervezetek talán legfőbb szponzora (nem lepne meg, ha a készülő náci emlékmű elkészüléséért is “adakozna”), ám hangyányit mégis meglepett, hogy Széles ilyen nyíltan közreadja nácik iránti szimpátiáját.

Érdekes tanulmányozni Leni Riefenstahl élettörténetét.

Érdekes az is, hogy egy nő ily magas (az utókor számára persze erősen kétes) elismertségi szintre jusson munkájával, művészetével olyan területeken, amelyek határozottan macsó felségterületek: náci elkötelezettség, fotó- és filmkészítés, politikai marketing.

Érdekes, hogy Gyarmati Fannival nagyjából kortársak voltak egy oly korban, “mikor az ember úgy elaljasult“. Az is különös játéka a sorsnak, hogy mindketten szinte ugyanolyan magas kort értek el. És mégis, az elaljasult világ két, lehető legtávolabbi pólusát élték: a földi mennyet(?) és a földi poklot.

Tovább erősödve egyik hittételemben: az élet nem szép, de módfelett érdekes.

Források:

Széles Gábor postja a Facebook-on: https://www.facebook.com/gabor.szeles1/posts/628455933892692

Leni Riefenstahl, Wikipedia (EN): https://en.wikipedia.org/wiki/Leni_Riefenstahl
Egyik híres-hírhedt náci propagandafilmje: az 1934-es nürnbergi náci pártkongresszust megörökítő “Az akarat diadala” (1935.03.28.); Wikipedia(EN): https://en.wikipedia.org/wiki/Triumph_of_the_Will

Amerikai dokumentumfilm-sorozat Frank Capra(1942-1945) rendezésében, melyet részben “Az akarat diadala” propagandafilm is inspirált, arra egyfajta ellen-válaszul is: Amiért harcolunk; Wikipedia(EN): https://en.wikipedia.org/wiki/Why_We_Fight

Gyarmati Fanni: https://hu.wikipedia.org/wiki/Gyarmati_Fanni

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: