eVitae

Nem mondhatom el senkinek

Feliz Navidad

Kedves Olvasóm, egy kedvenc zenészem kedvenc szerzeményével kívánom, hogy legalább Neked legyen egy boldog új éved. Ez a dal fantasztikus több szempontból is számomra. Egyrészt, a szövege oly végtelen egyszerű, hogy megtanulni semmiség. A dallama szintén. Nem véletlenen, hogy a világ szabadabb, boldogabb felén a tradicionális karácsonyi dalok közé került. Másrészt, mert hiszem, hogy én tévedésből születtem Magyarországra, eredetileg én valami mediterrán, spanyol ajkú nép közé voltam szánva. Lelkem és habitusom latin, mediterrán lélek. Nem szeretem a hideget, és imádom azt a nemtörődöm, laza mentalitást, ami a latin népek sajátja. Ha spanyol / latin-amerikai beszédet, de még inkább ha spanyol-latin zenét hallok, már rögtön elalélok. Mondanám: elélvezek, de ezt ugye egy fidesz-jobbik-erkölcs által diktált un. keresztény-nemzeti-meg-mittudomén milyen földhözragadt, a XXI. században is reménytelenül középkori országban nem illendő mondania az egyszerű állampolgárnak. (Csak a hatalom kiváltságosainak, ugyebár. Akik 2010 áprilisa óta folyvást elnyújtott orgazmusban élvezkednek.) De az internet – talán még – biztosítja egy kényszer-magyar állampolgár számára a szabadságot, ezért hát mégis csak mondom.

Amióta csak öntudatra ébredtem, azóta egyfolytában azt érzem, hogy idegen vagyok ott, ahova születtem. Már majdnem azt hittem, hogy mégse, de 2002 óta a fidesz-jobbik határozottan ráébresztett, és most már biztosan tudom: én nem tartozom abba az országba, ahová volt balszerencsém születni. Ez a Magyarország nem lehet az én hazám, csak kényszer-lakhelyem. Ezért legalább az internet révén próbálok “máshol lenni”. Bár hamarább lehettem volna biztos abban, hogy nekem menni kell! De most már nemigen van hova, merre. (De azért még nem adtam fel.) Így hát csak a zene révén próbál a lelkem repülni egy szabadabb, felnőttebb világba.

A három tenorPlácido Domingo, José Carreras spanyol, és Luciano Pavarotti olasz énekes
csodálatos, fantasztikus előadásában (a szöveggel némileg variáltak)

[http://youtu.be/tD-q5xZJfog]
The 3 Tenors – Feliz Navidad (José Feliciano)
José Feliciano:
.
Feliz Navidad
Feliz Navidad
Feliz Navidad
Prospero Año y Felicidad.
.
Feliz Navidad
Feliz Navidad
Feliz Navidad
Prospero Año y Felicidad.
.
I wanna wish you a Merry Christmas
I wanna wish you a Merry Christmas
I wanna wish you a Merry Christmas
From the Bottom of my Heart
.
I wanna wish you a Merry Christmas
I wanna wish you a Merry Christmas
I wanna wish you a Merry Christmas
From the Bottom of my Heart

.

Szöveg: http://www.youtube.com/watch?v=wGuCvFdrWPg

.

A szerző, José Feliciano előadásában, ami nem kevésbé fantasztikus:

[http://youtu.be/xMtuVP8Mj4o]
Jose Feliciano – Feliz Navidad

____________________________________________
feliz navidad (Spanish) = Merry Christmas (English) = Boldog Karácsonyt (Hungarian)

A dalról a Wikipédián angolul (magyar nyelvű nincs): http://en.wikipedia.org/wiki/Feliz_Navidad_%28song%29

Ezt a dalt a Puerto Rico-i énekes,  José Feliciano, énekes-zeneszerző 1970 -ben írta. Az USA-ban klasszikus karácsonyi énekké vált, az angol, spanyol nyelvű és az egész nemzetközi világban. (Vannak olyan helyek a világban, melyek Magyarország előtt járnak. Nem kicsit. Nagyon.)

A szerző honlapja: http://www.josefeliciano.com/

Wikipédia a szerzőről:
Spanyol: http://es.wikipedia.org/wiki/Jos%C3%A9_Feliciano
Angol: http://en.wikipedia.org/wiki/Jos%C3%A9_Feliciano
Magyar: Nincs (jellemző!)

Ha valamelyik videó indítása után épp ez az angol szöveg jelenne meg: “This video contains content from SME. It is restricted from playback on certain sites. Watch on Youtube.” ez magyarul ezt jelenti: “E videóban SME-től származó tartalom van, ezért a lejátszása bizonyos webhelyeken korlátozva van. A Youtube-on megnézhető.” Ahol SME=Sony Music Entertainment.

One response to “Feliz Navidad

  1. vikus december 31, 2011 23:02

    Köszönöm, de most már BUÉK !

Vélemény, hozzászólás?

